Čtení do mrazivých dní

Jelikož (alespoň tady v mých severských končinách našich luhů a hájů) je stále zima v plné polní, při pohledu z okna mám chuť zpívat si Zafúkané a předpovědi vyhrožují poklesem teplot FAKT hluboko pod nulu, řekla jsem si, že je nejlepší čas přijít zase s tematickým čtecím článkem. Protože kdy jindy číst o zimě a mrazu než právě v zimě a mrazu, že? (¬‿¬)

Oblečte tedy teplé prádlo, narazte kulicha na hlavu a nazujte sněžnice, jdeme na to. ❄️🧊❄️

×××

Strach (Jozef Karika)

Strach jsem četla akorát vloni v únoru, kdy jsem si ho přivezla od Hany z posledního předkoronového pražského šopingu, a byla jsem tehdy VELMI šťastná, že je ten únor nadprůměrně teplý, protože jinak bych asi takříkajíc srala Maggi v kostce ... takže si myslím, že jestli opravdu přijdou zase takové mrazy, jako v roce 2012 (pořád je mám v dost živé paměti), letos by jeho čtení mělo ale úplně jiné grády, a proto posílám doporučení dál. Můžete pak s námi ostatními vyhlížet papírové děti. 8D

×××

V zajetí zimy (Naomi Novik)

Carská Litva, slovanský folklór, tři zcela odlišné silné ženské hrdinky, se kterými se život moc nemazlí, a mrazivé bytosti, které přicházejí s prvním záchvěvem zimy ... v podstatě tak trochu pohádka pro dospělé (s nádhernou obálkou, jen tak mezi řečí), kde zima a mráz hraje významnou roli, a to nejen v pozici antagonistického prostředí. Pokud jste od autorky už četli Ve stínu Hvozdu a líbilo se vám (četla jsem a líbilo se mi velmi), myslím, že se vám bude líbit i tohle. Jen počítejte s tím, že i když je styl vyprávění podobný, tematika je tady trochu někde jinde.

×××

Kosti Mraza (Alžběta Bílková)

Opět inspirace slovanským folklórem (i když ona si o něj ta zimní tematika tak nějak říká), tentokrát z našich luhů a hájů. Fantasy plné bytostí, jako jsou rusalky, lešijové a další, ne úplně typických hrdinů a záporáků, s moc zajímavě vystavěným světem, a především prakticky úplnou absencí uměle cpané romantiky, které velmi mile překvapí a na zimu je prostě jak vyšité. Vždycky je to fajn, najít i v naší domovině knížku, která se směle vyrovná těm zahraničním.

×××

Trilogie zimní noci (Katherine Arden)

Carská Rus, opět slovanský folklór, zima, až praští, bytosti, jako je domovoj, a jedna dívka, která je stále ještě dokáže vidět ... tady bych si opět troufla tvrdit, že se jedná o knížky pro dospělejší čtenáře, protože ano, sice Mrazík (který ovšem s tím fousatým dědou v kožešinách zasněžujícím stromky v lese, jak ho máme zafixovaného my, má společného jen pramálo ... tady se skutečně jedná o pána mrazu, a tedy v podstatě smrti) se tu mimo jiné řeší střet tradic s novou vírou a náboženstvím, pozice žen ve společnosti a další ne úplně light témata. Poslední díl na mě stále ještě čeká, až budu mít možnost vypůjčit si ho od Míši (předchozí dva jsem četla v češtině, tak ho chci v češtině i dočíst), ale věřím, že bude stejně kvalitní.

×××

Dead of Winter (Darcy Coates)

Skupina vzájemně se neznajících lidí, která si jela na dva týdny užít zimní Skalisté hory, ale místo toho uvízne v opuštěném horském srubu uprostřed ničeho v brutální sněhové bouři, a někdo je postupně začíná likvidovat a zdobit větve přilehlé prastaré borovice jejich hlavami? Tohle je fakt ideální čtení na nějakou horskou lyžovačku nebo zimní dovolenou na horské chatě. 8D

×××

Hlubina (Jozef Karika)

Papírové děti the Prequel je taky knížka, u které vám zrovna dvakrát teplo nebude. Škoda jen, že ta krásně mrazivá atmosféra protkaná paranoiou, na kterou jsem se od Strachu tak těšila (včetně různých mňamek schovaných ve sněhu, ledu a podobně), nevydržela až do konce. Ovšem minimálně první polovina knížky bude mít tehdy, když mrzne až praští, úplně jinou šťávu.

×××

Tak to je vše, přátelé. Doufám, že jsem vám třeba poskytla inspiraci, a kdybyste měli třeba nějaký tip, který se tu neobjevil, neváhejte se podělit. Třeba tím poskytnete zase inspiraci mě. :)


Komentáře

  1. V zajetí zimy a Kostimrazu jsem furt nepřečetla.... obávám se, že letos už to nedám 😅, tak holt někdy příště

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Moc mi tady nemaluj, napiš komentář a upaluj! 🎀

Populární příspěvky z tohoto blogu

Knížky s nádechem asijských kultur

Přineste hřebíky, už je tady zas